viernes. 19.04.2024

Los tamboris de Nertobriga i la coltura palas catervas

Comu tantas otras cosas que proyetan dendi las salas capitalinas, es más aparenti que, ala par que estamus a perdel la lengua materna, tamién hagamus lo propiu cona música i las tradicionis a trocu de sentil-mus refrexaus ena coltura enlatá dela España cañí que vendin alos folasterus

sociedad de consumo

Qué dañu puei hazel un tambol de jugueti cona bandera andaluza i la virgi del Rocío pintá? Total, namás es un jugueti.

    Peru quandu lo veis en un estalachi junta carrozas rocieras de jugueti, renti a otru estalachi andi vendin vestíus de lunaris i mascotas (delas que ván ena cabeça) ena romería dela virgi delos Remedius en Frexenal, subliminalmenti, entre granizaus i garrapiñatis, algu está malineandu.

    En essi puebru de tradicionis antigüíssimas, el grupu delos Jateros, que cumprin mediu sigru ya, no anda ruqueandu, más, sigui con tentigués cogiendu ca día más genti nueva. Gracias a que están bregandu pola coltura tradicional, son un aceru paque las lumbris del sul no prendan ena vieja Nertobriga.

    Tamién la coltura palas catervas del nacionalismu español sigui a arramplal con tradicionis, sostribau polos canalis de comunicación i el dineru púbricu. Ala par que enos puebrus abrin escuelas de flamencu i sevillanas, amenúin los grupus de música tradicional. Viviendu en una tierra con un patrimoniu musical tan ricu, preferimus los sonis dela quitarra i el caxón, peru no por eleción.

    Comu tantas otras cosas que proyetan dendi las salas capitalinas, es más aparenti que, ala par que estamus a perdel la lengua materna, tamién hagamus lo propiu cona música i las tradicionis a trocu de sentil-mus refrexaus ena coltura enlatá dela España cañí que vendin alos folasterus.

    Tan encorchau tenemus el sentíu que ni mos damus cuenta de que mos muarun la miel por edulcorantis artificialis i plontu dexarán de avel preguntas comu las dun amigu de si pa montal-si en un cavallu ai que revestil-si de cordovés, porque ya ena menti estará relacionau el cavallista con el sombreru cordovés, el baili conas sevillanas, las romerías con el Rocíu, se hagan en Frexenal dela Sierra o en Peralis del Pueltu.

    Con el espíritu engarañau comu lo tenemus, los estremeñus dizimus ave! i mos desaculamus. Los Jateros, por mucha calol que haga, no. Que dies mil añus dureis!

Coltura palas catervas

    Quandu la sociología nombró, hadrá un sigru, aquellu de mass culture no sé si leyerun de Juvenal ai dos milenius que la genti alampava pol dos cosas namás: panem et circenses .

    Omeru quantu á, quandu mentava d'alguien, le dizía sitophágos “que comi pan”, peru porque le dava comparança conos diosis ambrosiacus. Agora, que otrus son los diosis, mos dizin mass i se quean tan a gustus. Pos velaí.

    Peru no mos dimus a enreal conos nombris, que ya sabin ustés que la filología me pilra i denseguía m'emboçu. Lo que diva a dizil era que essu que llaman mass culture i traduzin en el chapurrau global “cultura de masas” ná tien que vel cona coltura tradicional i, sin embargu, es la que la está machandu contra el morteru pa condimental el bervaju que mos echan andiquiera que miremus. Essu es velaí algu que resulta mu aparenti i sabin hazel mu bien: el disfrutal dela coltura de manera gandinguera.

    Ata ai pocu tiempu, la coltura l'aprendían los ijus delos pairis i avuelus i se platicava i se compartía en casa, ena calli o en el campu. Essa coltura no tenía un propósitu, más que servil de librinu d'estrucionis pa entendel el ambienti i adatal-mus. Sin embargu, agora la coltura se piensa en salas con gráficus, letrerus i númirus i arreglu a essu vein quántu beneficia (en perras) i assina tanteal lo rentabli del assuntu.

    Ata no sel la coltura tradicional rentabli, cosa que nunca sedrá assín, no vedremus lo aparenti que puea sel hazel bilmas, destinguil l'arvejaca del'arvilla o si la miel quita las llagas. Tó essu no es negociu: sin embargu, mercal boticas i arvillas encongelás “mueve la economía”.

    No sé si la coltura que se vendi comu una lata de sardinas mereci essi nombri, no siendu algu que cautiva la genti si no que consumi.

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